Wat vond hij hiervan? En wat leverde het hem op? We gingen erover met hem in gesprek.
Hoe kijk je terug op de training?
“Ik vond het heel waardevol hoe Gijs het aanpakte. Hij gaf aan het begin duidelijk aan: ‘alles wat hier besproken wordt, blijft binnenskamers’. Doordat hij snel de diepte in ging en open was, voelde ik geen enkele drempel om me open te stellen. Het was direct vertrouwd. Hoe diep iets soms ook zit, het kwam op tafel. Knap hoe hij dat doet.”
Welke oefeningen zijn je bijgebleven?
“Ik vond het fijn dat Gijs de werking van stress praktisch maakte en met duidelijke voorbeelden werkte. Eén van de oefeningen was een oefening waarbij we stress ook echt fysiek zichtbaar maakte. We bespraken situaties en per situatie moest je dan op een gekleurde stip gaan staan die aangaf wat jouw mate van stress daarbij was. Groen voelt goed, oranje is spannend en rood is echt ongemakkelijk. Ik heb ervaren dat als je op die oranje of rode stip ging staan, je je ook daadwerkelijk niet fijn voelde.”
Wat voor inzicht gaf dat?
“Je zag stress terug aan elkaars lichaamstaal. Op een groene stip stond iedereen er ontspannen bij, bij de oranje en rode stippen zag je dat mensen hun armen bijvoorbeeld over elkaar deden en gespannen werden. Zo’n oefening laat zien dat je dus ook aan iemands lichaamstaal kunt zien hoe hij zich voelt. Deze oefening biedt voor mij als leidinggevende een fijn hulpmiddel om het gesprek met iemand aan te gaan. Ik heb altijd al meer met coaching willen doen. Door deze training ben ik gemotiveerd geraakt om dit verder op te gaan pakken.”
Wat heeft de training je opgeleverd?
“Ik ben me bewuster van hoe dingen zijn ontstaan. Gebeurtenissen uit je verleden verklaren hoe je nu in het leven staat en hoe je dus ook op stressvolle situaties reageert. Dat die key moments uit je leven effect hebben op je functioneren, is echt een eyeopener.
Als leidinggevende zie ik dat mensen weleens stress hebben en dat wil je dan voor ze oplossen. Maar eigenlijk moet je eerst 20 tot 30 jaar teruggaan om te kijken waarom iemand reageert zoals hij reageert. Waar komt het gedrag vandaan? Die puzzel valt voor mij nu veel beter in elkaar. Wil ik echt iemand verder helpen, dan moet je niet direct naar de oplossing zoeken, maar eerst iets dieper graver om iemand beter te begrijpen.”
En voor jezelf?
“Ook ik ken stressvolle momenten. Ik heb ook wel eens te maken met een boze klant en dat vond ik eerder best lastig. Ik betrok dat op mezelf. Nu snap ik die klant beter, ik begrijp waar die frustratie vandaan kan komen en wat dat met hem doet. Er zit vaak wat anders achter dan je in eerste instantie denkt.
Deze training geeft je dus inzicht in wat stress met jou en de ander doet en het geeft je handvatten om daar mee om te gaan.”